Desembrood van de Dorpsbakkerij

Sandra van de Dorpsbakkerij vertelt graag wat meer over haar bakkerij op de Kerklaan.

Een klant vroeg mij pas of ik ook desembrood bak? Tijd voor wat uitleg, want al mijn broden zijn gemaakt met desem, goed onderhouden dus lekker fris van smaak. Desem is een natuurlijk gist wat ik wekelijks opkweek zodat ik er heerlijke broden mee kan bakken. Een beetje water en bloem, mengen met wat desem (de moedercultuur) en daarmee ontstaat een luchtig papje (na een uur of 3) Dat ”vermeerder” ik in de loop van de week zodat ik het kan afstemmen op de bestelde aantallen. Naast mijn desem met tarwebloem, maak ik ook een speltdesem, een volkorendesem, een roggedesem en een vaster desem een “Stiff Levain”.

Ik ben mijn moederdesem gestart tijdens mijn boulangerie opleiding en onderhoud haar sinds die tijd met regelmaat meestal om de dag. Verder gebruik ik geen verbetermiddelen en toevoegingen in mijn broden wat ze lekker puur en smakelijk maakt, mede door het gebruik van desem. Desem rijst trager dan gist, hierdoor kunnen rijstijden worden verlengt wat gunstig is voor de smaakontwikkeling en verteerbaarheid van desem brood.

Heb je hier vragen over of wil je eens proeven, kom dan gerust eens kijken in mijn bakkerijtje aan de Kerklaan op nr 45C.

Vrolijke groet Sandra